keskiviikko 21. joulukuuta 2016

Vaunuviidakossa

Vaunut on iso hankinta ja olen tietoisesti vähän lykännyt niiden pohdintaa. Olen nimittäin täysin epämukavuusalueella niiden suhteen. Yhtenä iltana päätin ”vähän katsella” ja eksyin viidakkoon neljäksi tunniksi. Olen toki lukenut joitain mammablogeja jo ennen omaa raskautta ja muutamat merkit olivat tuttuja. Mallit eivät sitten niinkään, saati ominaisuudet. Eikö riitä, että haluttu neljä pyörää pyörii ja vauva pysyy kyydissä? Kaveri alkoi puhumaan jotain lukittavista etupyöristä ja olin jo aivan sekaisin.

Vaadittavia ominaisuuksia on jonkin verran. Vaunujen pitäisi soveltua kaupunkiin, mutta myös kestää hiekkatiet. Kooltaan niiden pitää mahtua bussiin, mutta mahduttaa kyytiin vauvan lisäksi suuremmatkin ostokset. Ohjattavuuden pitää olla helppoa ja notkeaa, mutta jokaisesta railosta ei pidä horjahtaa. Monikäyttöiset, mutta yksinkertaiset. Käytännölliset, mutta tyylikkäät. Lisäksi paljon sellaisia pieniä ominaisuuksia ja suunnitteluratkaisuja, joita en osaa edes ajatella.

Blogimaailmasta tuttuja merkkejä olivat Bugaboo ja Stokke, reaalimaailmasta Emmaljunga. Näistä kolmesta Emmaljungat eivät saa itsessä aikaan mitään positiivista mielikuvaa, vaikka ilmeisesti erittäin laadukkaat ajopelit ovatkin. Aikoinaan olin vaatekaupassa töissä ja Emmaljungat olivat ne valtavat sotavankkurit, jotka tukkivat aina käytävät ja tiputteli vaatteita lattialle. Ihan tämän muistikuvan vuoksi en vastaavia laivoja halua.

Stoket sen sijaan eivät muotoilultaan innosta. Kävin ajeluttamassa Stokke Trailzeja, mutta mielestäni ne olivat liian isot, juuri sellaiset kolhot vankkurit. Sirompiakin malleja löytyy, mutta ulkonäkö ei tosiaankaan inspiroi. Mikä sekin malli on, jossa vauva näyttää olevan jossain tarjoiluvaunussa ja hoitokassi pyörii koko ajan jaloissa?

Bugaboot ilmeisesti ovat the rattaat! Olen lukenut niistä vain hehkutusta, ulkonäkökin viehättää ja ominaisuudet sopisivat monilta osin omaan käyttöön. Mutta. Sen enempää malleihin syventymättä, olen teilannut Bugaboot kokonaan. 1) Pitäisi lähteä Helsinkiin moisia katsomaan, 2) kaverilta löytyy jo yhdet tosi kivat ja 3) vaunukoppa on todella matalalla. Viimeisin syy on ehkä se ratkaisevin tekijä.

Kun muutamat merkit ovat jo lähtökohtaisesti hylätty, voi keskittyä niihin mitä haluaa. Syksyllä sain pikaesittelyn Cybexin Priam-rattaisiin. Jos materiaan voi rakastua, niin näihin rakastuin ensisilmäyksellä. Niissä sain kaikki loksahti heti kohdilleen. Jokainen Priameja kokeillut varmasti ymmärtää tuon loksahtamisen. Niissä on nimittäin tekninen suunnittelu ja yksityiskohdat viety aivan uudelle tasolle. Tyylistä tinkimättä. Näissä vaunuissa insinööri ja tuotemuotoilija ovat lyöneet ylävitoset kerran jos toisenkin.

Viime viikolla astelin Babystyleen lähes ostoaikeissa. Halusin vielä kokeilla ja pyöritellä Priameja ja ehkä varmuuden vuoksi katsoa vähän muitakin. Sen verran halusin olla järkevä, vaikka paljoa en ymmärtänytkään. Alkuun vaunujen pyörittely tuntui vain vahvistavan ostopäätöstä. Kunnes tarkkaavaisempi kuluttuja sisälläni nosti päätään. Eihän näitä nyt vaan fiiliksellä osteta! En ole erityisen pitkä, mutta selkävaivaisena haluaisin minimoida kumartelua. Priameissa aloin miettimään myös vaunukopan korkeutta. Onko se sittenkin liian matalalla? Tavaratila vaikutti myös pieneltä. Lisäksi työntöaisa oli yllättävän heppoinen, vaikka heilumista perusteltiin ihan pätevänä ominaisuutena. Kysessä on kuitenkin kallis ostos, joten en halua kokea asiasta yhtään epävarmuutta. Lopulta olinkin avoin myös muille vaihtoehdoille.  

Googlatessa törmäsin Britaxeihin useamman kerran. Nämäkään eivät olleet minulle lainkaan tutut entuudesta ja pienen selvittelyn jälkeen kävi ilmi, että Britaxit olivat ennen Briot. Eipä sillä, että Briotkaan sen tutummat olisi. Lähinnä tulee mieleen ne puiset junaradat.
Olen nyt kuitenkin lukenut paljon hyvää kyseisestä merkistä ja etenkin Go-sarjan vaunuista ja rattaista. Babystylessä pyörittelin nopeasti Go Nextin vaunuja, jotka tuntuivat yllättävän ketteriltä. Tuotekuvauksia lukiessa olen kuitenkin alkanut kallistua Go Bigin puoleen. Täysin en ole näille kuitenkaan myyty, vaikka paljon niissä on hyvää. Vaunukoppa esimerkiksi on hyvällä korkeudella. Ajattelin joulun jälkeen lähteä uusintakierrokselle, joten toivottavasti silloin joku myyjä tekee minusta viisaamman.

Sitä vaan pohdin, että miten joistakin äideistä tulee vaunuhulluja. Tai hulluksihan tässä tuleekin! Mutta olen kuullut, että joillakin saattaa olla jopa viidet vaunut varastossa?! Itse olisin onnellinen, kun edes yhdet löytäisi.

Kaikki kokemukset, vinkit ja suositukset otetaan vastaan!

10 kommenttia:

  1. Täällä yks vaunuhullu jolla 11. Rattaat menossa lapsen tultua 2,5vuoden ikään :D ja voin vannoa että mun vaunuhulluus lähti siitä kun välinpitämättömästi hommasin vaan ekat vastaantulleet halvat rattaat kirpparilta ajatuksella kunhan nyt eteenpäin pääsee. (Eipä sitten päässykkään kun rengas ei pysyny kiinni :D) sitten tuli ne emmaljungan kuuluisat katujyrät ja kevään tullen halu kokeilla pienempiä rattaita. Sen jälkeen sitä onki vaihteluiden kautta havitellu aina vaan täydellisempiä ja parempia rattaita niitä löytämättä (liekö olemassakaan täydellisiä..) mutta nykyään emmaljungallakin on pienemmät ha sirommat vaunut markkinoilla (viking) ja britaxit myös loistavat kokeilujen perusteella! Korjauksena myös että britaxit ei olleet ennen brioja mutta osasta brion rattaista/vaunuista tuli britaxeja uusien mallien myötä kun britax osti brion. Tsemppiä vaunuviidakkoon! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. 11?! Sä sit ainakin tiedät mistä puhut! :D Kiitos korjauksesta, eipä ollut itselle mennyt ihan ostot ja nimivaihdot perille.

      Poista
  2. Meillä britax go nextit ja ollaan kyllä tykätty. Näppärät vaunut! Vaunukoppa sopivan korkealla ja tavarakori on paras! Se miinus on sanottava, että istuinosan selkänojaa ei ihan suoraksi saa. Nyt ostaisin ehkä bigit isompien eturenkaiden takia.
    -Viola

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mähän en siis osaa edes ajatella noin pitkälle, siis istuinosan käyttöä. Keskittynyt vain vaunukoppaan :D Kiitos siis kommentista ja näistä huomioista! Juurikin eturenkaan koon vuoksi olen bigejä miettinyt.

      Poista
  3. Mä myös vaunumaailmaan tutustuessa ihastuin ensin noihin Priameihin. Ja niistä olis saanut ihanan oranssin värin! Mutta mutta, sitten vaunuja katsoessa ne ei enää miellyttäneetkään. Koppa tuntui olevan liian matalalla ja olivat jotenkin 'kolhon' oloiset.

    Britax go next- vaunuja on monella kaverilla, ja ovat olleet tyytyväisiä. Me päädyttiin itselle hankkimaan Mutsy Igo:t, ja jää nähtäväksi mitä mieltä sitten aikanaan ollaan. Toistaiseksi tyytyväisiä.
    -innis

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se oranssi on ihana väri! Jopa mies tykästyi siihen, vaikka itse en sitä edes ehdottanut.

      Mutsy onkin ihan uusi tuttavuus. Pitäisikö sekoittaa päätä vielä enemmän ja tutustua niihinkin :D

      Poista
  4. Pari vuotta sitten britax go oli ainut vaunuratas, joka valmistettiin pohjoismaissa. Kaikki muut pohjosmaiset merkit valmistetaan muualla, vaikka rattaissa olis esim. ruotsinlippu. Siksi Britax go on laadultaan ylivoimainen muihin pohjosmaisiin rattaisiin ja myös muihin esim vanhan brion malleihin. Suosittelen tutustumaan go:n eri malleihin.
    Tutustuessa eri rattaisiin itselle vuosien saatossa on tullut tärkeeksi, että onko runko rakennetty teknisesti hyvin, ketteryys ja että rattaat menevät oieneen kasaan. Rattaat, jotka ovat ainuat rattaat, ei tarvi olla kolmea tai neljää nurkassa. Perus x runko on yleensä teknisesti huono, että pienetkin rattaat ovat painavia työntää. Pienillä renkailla pääsee paremmin eteenpäin kuin isoilla kiinteillä, jos renkaan ympärys on suunniteltu hyvin. Itse kierrän kaukaa rattaat, jossa on 3/4 kiinteää pyörää, mutta rattaissa pyörivissä pyörissä pitää olla lukitus. Ketteryys on super tärkeetä, liikkuu sitte kaupungissa tai maalla. Mutta huterat vaunut ei saa olla. Sen takii kannattaa kattoo, että miten etupyörä/t on sijoteltu. Jotkut kolmepyöräsetkin ovat paljon tukevampia kuin nelipyöräset. Jos rattaita tulee kuletettua paljon autolla, kannattaa myös kiinnittää huomioon rattaiden kasaukseen. Miten kasataa ja kuinka pieneen kasaan menee. Jos istuin pitää ottaa pois, että rattaat menee kasaan, niin se itsellä ainakin on ainakin tullut kynnykseksi. Haluan ainakin päästä mahdollisimman helpolla. Ja usein tälläiset rattaat ei mene tarpeeksi pieneen tilaan. On nimittäin rattaita, jotka mahtuu tila-auton peräkonttiin, jota käytännössä ei ole. Palaan vielä runkoon. Muovi. Muovi haurastuu ja mitä enemmän muovia, niin se näkyy rattaiden pitkä ikäisyydessä. Tosin jos haluu rattaat kolmeksi vuodeksi, niin ei laadukkaampi muovi ehdi tuhoutua. Verratakseen vaikka gracoa ja bugaboota. Jokaisessa rattaassa on muovia, mutta jos sitä on paljon, niin ite olen jättänyt vaunut pois. Suosittelen ajamaan vaikka 300km pääsyä Lastenturvaan, Vantaalle. Muissa liikkeissä oon törmännyt siihen, että suositellaan sitä, mistä saadaan parhaimmat provikat. Rattaissa se ehkä menee, mutta ei turvaistuin asiassa. Itse en hyväksy sitä, että myydään ei huippua huippuna, että saa myyjä/liike isommat rahat. Suosittelen tutustumaan lastenturvan sivuihin, heillä on myynnissä paljon huippuvaunuja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos aivan valtavan paljon kommentista! Tässä tuli niin monta hyvää pointtia, että ensikertalainen on hyvin kiitollinen kaikesta tietomäärästä! :)

      Poista
  5. Haha, repeilen vieläkin tuolle Emmaljunga vertaukselle :D I feel you!

    Meillä on nyt jo toisella käytössä Brion Smilet, ja oon niihin edelleen tosi tyytyväinen. Mietin ennen hankintaa paljonkin sitä, että minkälaiseen käyttöön vaunut tulee, ja mitä ominaisuuksia niissä pitää olla. Ja koitin pitää pään kylmänä, etten huumaantunut pelkästään visuaalisuudesta (us I usually do..) Halusin myös vaunut, jotka ovat tarpeeksi korkeat, ja näistä on kyllä helppo nostella vauvaa.
    Itselle tärkeetä oli myös se, että miten niitä kotona säilyttää, ja että on helppo nostaa/kantaa koppa sisälle. Ja ett ne saa helposti kasaan ja autoon. Myöskin tosi kätevä lyhyillä kauppareissulla on ollut se, että turvakaukalon saa nopeasti runkoon kiinni ilman mitään adaptereita. Ovat ketterät ja pienikokoiset, mahtu pikkuhissiinkin helposti.

    Miinuksena, että vaikka tavarakori on iso, niin täyden ostoskassin survominen kyytiin oli hankalaa tuon vaunukopan kanssa.

    Hankalaahan tuo päättäminen on, mutta fiilistele ja mieti, mitkä ominaisuudet ovat tärkeimmät ja mistä olet valmis joustamaan :) Ehkä niin pääset lähimmäksi täydellistä :D (olen siis sitä mieltä, että just täydellisiä ei olekaan, vaan sitten tarvitsisi jo usemamat kiesit eri tarkoituksiin :D)

    -Kipa-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sepä kun pitäisi vähän miettiä käytännönkin kautta, eikä sitä ulkonäköä. Onko meillä joku ammattivika? ;)
      Veikkaan kanssa, että vaikka kuinka etsisi, ei niitä just täydellisiä ikinä kuitenkaan löydy. Suomessakin pelkästään sääolosuhteet on niin muuttuvat, että eihän yhdet oikeasti voi käydä ihan kaikkeen.

      Poista